Європейська Комісія опублікувала регламент щодо обмеження використання PFAS у пожежних пінах. Документ передбачає перехідні періоди, додаткові обов’язки для користувачів піни та вогнегасників, а також вимоги до маркування піни, вогнегасників і стічних вод.
3 жовтня 2025 року Європейська Комісія ухвалила Регламент (ЄС) 2025/1988, який вносить зміни до Додатку XVII REACH, обмежуючи використання пер- і поліфторалкільних речовин (PFAS) у пожежних пінах.
Згідно з регламентом, з 23 жовтня 2030 року PFAS не можна вводити в обіг або використовувати у концентрації ≥ 1 мг/л у пожежних пінах.
Регламент набирає чинності через 20 днів після оприлюднення (з 23 жовтня 2025 року) і містить перехідні періоди тривалістю від 12 місяців до 10 років — залежно від застосування.
Строки застосування:
до 23 жовтня 2026 року — для піни, що використовується у портативних вогнегасниках;
до 23 квітня 2027 року — для піни, стійкої до спиртів, у навчальних цілях і під час випробувань, а також для пожежних частин;
до 23 жовтня 2035 року — для піни, що використовується у військовому або цивільному секторі;
до 31 грудня 2030 року — для портативних вогнегасників.
Обов’язки користувачів:
З 23 жовтня 2026 року користувачі, які застосовують піну або вогнегасники з PFAS ≥ 1 мг/л, зобов’язані:
виконувати вимоги регламенту,
використовувати піну лише для гасіння займання горючих рідин (клас пожежі B),
мінімізувати викиди та непрямий вплив,
забезпечити вибіркове збирання піни, відходів і стічних вод,
розробити план управління піною та вогнегасниками, що містять PFAS,
проводити оцінку ризиків.
План управління має переглядатися щороку та зберігатися щонайменше 15 років для надання компетентним органам на вимогу.
Додаткове маркування:
Вогнегасники та піни, що містять PFAS, повинні бути промарковані офіційними мовами держав-членів, де вони продаються, якщо не передбачено інше.
На етикетці має бути зазначено: „УВАГА: Містить пер- і поліфторалкільні речовини (PFAS) у концентрації ≥ 1 мг/л відносно суми всіх PFAS.”. Маркування повинно бути видимим, розбірливим і стійким.
Подальші кроки:
Європейська Комісія планує розробити єдине законодавство, яке охоплюватиме всі випадки використання PFAS, крім тих, що застосовуються у пожежних пінах.
Через появу інформації про можливий вплив застосування парацетамолу під час вагітності та ризик розвитку аутизму й СДУГ у дітей Європейське агентство з лікарських засобів (EMA) опублікувало офіційну заяву, в якій підтвердило, що парацетамол є безпечним.
У серпні 2025 року було опубліковано дослідження, яке припустило можливий зв’язок між застосуванням парацетамолу вагітними жінками та порушеннями нейророзвитку (аутизм, СДУГ) у дітей. Однак у публікації зазначено, що наявні докази не підтверджують, що парацетамол викликає аутизм.
Через зростання суспільного занепокоєння Європейське агентство з лікарських засобів (EMA) оприлюднило заяву, яка підтверджує безпеку застосування парацетамолу під час вагітності та відсутність доказів можливих нейророзвиткових порушень.
Історичний огляд і аналіз літератури:
У 2019 році Комітет EMA з оцінки ризиків дослідив можливі негативні наслідки застосування парацетамолу для сечовидільної, репродуктивної систем і розвитку мозку. Докази були визнані непереконливими, однак рекомендовано оновити інформацію.
У 2022 році Британська комісія з лікарських засобів переглянула використання препаратів під час вагітності, включаючи парацетамол. Вона дійшла висновку, що зміни не потрібні, але попередила щодо ібупрофену через ризик серцевих і ниркових порушень у дітей.
У 2024 році було проведено аналіз даних про 2,4 мільйона народжень у Швеції, з яких понад 180 000 дітей були під впливом парацетамолу. Не виявлено жодних доказів, що його застосування під час вагітності підвищує ризик аутизму.
Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) розробила посібник, який визначає правила співпраці, обміну даними та інтелектуальної власності для хімічної промисловості та операторів хімічного сектору. Посібник може допомогти зацікавленим сторонам спільно готувати та подавати дані, скоротити кількість випробувань на тваринах і зменшити витрати.
25 вересня 2025 року ОЕСР опублікувала документ «Best Practice Guide on Chemical Data Sharing Between Companies», який визначає правила співпраці у сфері обміну інформацією щодо хімічної безпеки та ризиків, пов’язаних з інтелектуальною власністю.
Посібник містить приклади моделей співпраці з генерування даних, розподілу витрат у процесі регуляторних повідомлень і типові контракти між партнерами. Документ також показує, як уникнути випробувань на тваринах або дублювання тих самих досліджень.
Посібник із найкращих практик розглядає обмін даними, пов’язаний як із регуляторними вимогами, так і з нерегуляторними потребами. Він зосереджується на регулюванні промислових і споживчих хімічних речовин, але не охоплює інші сектори, такі як фармацевтика, пестициди, біоциди, медичні вироби, косметика, харчові добавки, пакування або ветеринарні препарати.
Зміст посібника охоплює два основні сценарії, пов’язані з правом власності на дані та правами їх використання:
Сценарій 1: Сторона юридично зобов’язана володіти, мати доступ, право посилатися на дані (наприклад, повний звіт про дослідження) або право використовувати дані (включаючи короткі чи розширені резюме досліджень). • Сценарій 2: Сторона юридично не зобов’язана володіти, мати доступ, право посилатися на або використовувати дані.
Посібник може допомогти компаніям визначити умови співпраці під час реєстрації речовин у рамках REACH або виконання вимог законодавства ЄС про хімічні речовини. Це дозволить зменшити витрати, підвищити безпеку та забезпечити більшу прозорість ланцюга постачання.
Документ ОЕСР також розглядає питання інтелектуальної власності, включно з правом власності на дані та їх конфіденційністю.
З вересня 2025 року діє нова система GHS, яка містить гармонізовані критерії класифікації хімічних речовин і сумішей.
GHS (Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals) – це стандарт, розроблений Організацією Об’єднаних Націй для гармонізації класифікації та маркування хімічних речовин. Ця система забезпечує гармонізовані критерії класифікації речовин і сумішей за показниками небезпеки для здоров’я, довкілля та фізичних властивостей, а також гармонізовані елементи комунікації про небезпеки, включаючи вимоги до маркування.
Глобальний GHS використовується як основа для розробки міжнародних та національних регламентів щодо перевезення небезпечних матеріалів, а також є відправною точкою для Регламенту (ЄС) № 1272/2008 про класифікацію, маркування та пакування (CLP).
У грудні 2024 року Організація Об’єднаних Націй ухвалила 11-ту редакцію Глобально гармонізованої системи класифікації та маркування хімікатів (GHS), яка діє у світі з вересня 2025 року.
Версія 11 GHS запроваджує:
положення, що додатково уточнюють критерії класифікації аерозолів та хімічних речовин під тиском (розділ 2.3);
нові вказівки щодо класифікації сенсибілізації шкіри з використанням методів без тварин (розділ 3.4);
класифікацію небезпечних речовин і сумішей, які сприяють глобальному потеплінню (розділ 4.2);
новий розділ у Додатку 11 з рекомендаціями щодо ідентифікації простих асфіксантів.
Що це означає?
Працюючи з операторами за межами ЄС або за стандартами GHS, необхідно враховувати оновлення класифікації та маркування хімічних речовин.
Європейська Комісія запропонувала відкласти набрання чинності регламентом щодо боротьби з вирубкою лісів уже другий рік поспіль. Термін уже було перенесено з 2024 року на грудень 2025 року. Комісія також розглядає можливість «спрощення» правил у майбутньому.
У 2023 році був прийнятий Регламент Європейського Союзу 2023/1115 про продукти, вільні від вирубки лісів (EUDR), щоб запобігти потраплянню на ринок ЄС та експорту з Союзу товарів, які сприяють глобальній вирубці лісів. Регламент встановлює обов’язок довести, що пальмова олія чи інші сировини, зазначені в законодавчому акті, не були вироблені на вирубаних територіях і тому можуть продаватися та використовуватися в країнах ЄС.
Доведення походження продукту та підготовка відповідної документації по всьому ланцюгу постачання виявилися складними, тому було прийнято рішення відкласти дію правил з 2024 року до кінця 2025 року.
У вересні цього року Європейська Комісія після завершення торговельних переговорів з Індонезією – ключовим гравцем на ринку пальмової олії – повідомила про операційні труднощі щодо отримання належної інформації в ланцюгу постачання, а також про зростання рівня бюрократії. Комісар ЄС з питань довкілля – Джессіка Россвалл у листі оголосила, що має намір відкласти набрання чинності регламентами ще на рік, тобто до кінця 2026 року, що було сприйнято з великим ентузіазмом. Крім того, у зв’язку з листом було запропоновано «залишити відкритою можливість подальшого спрощення правил».
Що це означає?
Варто стежити за рішеннями щодо відтермінування EUDR. Якщо термін буде відкладено ще на рік, можна призупинити збір даних по всьому ланцюгу постачання та чекати на інформацію про можливі спрощення. Це зменшить рівень бюрократії в компанії та мінімізує потенційні витрати.
Європейська комісія розглядає можливість запровадження обмежень для сполук хрому (VI) у рамках регламенту REACH з метою оптимізації регуляторного процесу та кращого захисту здоров’я людей і довкілля. Запропоновані заходи мають замінити чинну систему авторизації, охопити всі ключові сполуки Cr(VI) та бути прийняті не пізніше 2027 року.
Європейська комісія готує ґрунт для обмеження використання сполук хрому (VI) у рамках REACH. Документ у форматі «запитання–відповідь» пояснює мотиви, графік та запланований обсяг заходів, спрямованих на підвищення ефективності захисту здоров’я людей і довкілля, а також на спрощення регуляторного процесу.
Чинна система авторизації для сполук Cr(VI) спричиняє значні затримки та створює надмірне навантаження як на Європейське хімічне агентство (ECHA), так і на Європейську комісію. Це ускладнює досягнення головної мети регламенту REACH – поступової заміни речовин, що викликають серйозне занепокоєння, безпечнішими альтернативами. У відповідь на ці виклики ECHA підготувала документацію згідно з Додатком XV, опубліковану у квітні 2025 року, а остаточне прийняття обмеження очікується до 2027 року.
Обсяг запланованого обмеження охопить усі основні сполуки Cr(VI), зазначені в Додатку XIV до REACH, а також хромат барію, щоб запобігти заміні заборонених речовин іншими, не менш небезпечними. Відповідно до пропозиції Комісії, набрання чинності новими положеннями буде пов’язане з одночасним виключенням сполук Cr(VI) з Додатку XIV та внесенням їх до Додатку XVII, що дозволить уникнути регуляторної прогалини.
Для підприємств це означає, що чинні авторизації залишаться дійсними до моменту
ECHA опублікувала оновлену пропозицію обмежити використання PFAS, підготовлену п’ятьма державами-членами на основі понад 5600 зауважень, отриманих під час консультацій у 2023 році. Документ охоплює нові сектори та альтернативні варіанти обмежень, а остаточне рішення ухвалить Європейська Комісія після оцінки комітетів ECHA.
Європейське хімічне агентство (ECHA) опублікувало оновлену пропозицію обмеження пер- та поліфтор-алкільних речовин (PFAS) у рамках REACH. Оновлення відбулося після того, як органи Данії, Німеччини, Нідерландів, Норвегії та Швеції проаналізували понад 5600 наукових і технічних коментарів, отриманих під час публічних консультацій у 2023 році.
Оновлений Базовий документ (Background Document) включає нові оцінки для восьми додаткових секторів, таких як друк, ущільнення, машини, медичні застосування, військові застосування, вибухові речовини, технічні текстилі та ширші промислові застосування. Документ також аналізує альтернативні варіанти обмежень, які дозволили б продовжити використання певних PFAS за суворих умов, у випадках, коли ризики можна ефективно контролювати.
Наукові комітети ECHA з оцінки ризиків (RAC) та соціально-економічного аналізу (SEAC) наразі оцінюють оновлену пропозицію. Їхні висновки стануть орієнтиром для Європейської Комісії, яка ухвалить остаточне рішення після консультацій із державами-членами ЄС.
Метою пропозиції є значне скорочення викидів PFAS та забезпечення безпечніших продуктів і процесів як для людей, так і для довкілля.
Європейська комісія підвищує плату за біоцидні продукти та за реєстрацію речовин відповідно до REACH. Також змінюється метод перевірки розміру підприємства, який буде дійсним протягом 3 років.
Європейська комісія підготувала дві пропозиції щодо збільшення зборів і платежів, що сплачуються до Європейського хімічного агентства: за біоцидні продукти та за реєстрацію речовин відповідно до REACH. Офіційно підвищення обґрунтовано врахуванням інфляції за 2021–2023 роки, однак неофіційно йдеться також про перевірку відповідності статусу малих і середніх підприємств (МСП), які претендують на знижені збори.
Біоциди:
Підвищення зборів для біоцидних продуктів опубліковано в РЕГЛАМЕНТІ ВИКОНАННЯ КОМІСІЇ (ЄС) 2025/1490 від 24 липня 2025 року. Передбачається підвищення плати на 19,5 %. Регламент набирає чинності 14 серпня 2025 року.
Підвищення плати за реєстрацію речовин відповідно до REACH наразі знаходиться на стадії проєкту і очікує на офіційне затвердження. Запропоновані зміни передбачають:
врахування інфляції на рівні 19,5 %
зміну способу перевірки розміру підприємства
Компанії повинні подавати заявку на підтвердження статусу МСП щонайменше за 2 місяці до подачі заявки на реєстрацію речовини. Підтвердження статусу МСП буде дійсним лише протягом 3 років. Продовження або оновлення підтвердження здійснюватиметься шляхом подання незалежної декларації, підписаної підприємцем. Увага: якщо ECHA визначить, що компанія не відповідає критеріям МСП, вона стягне плату за процедуру перевірки розміру компанії. Нові правила не мають зворотної сили – тобто, якщо компанія вже знаходиться на стадії реєстрації, вона не зобов’язана дотримуватись нових вимог щодо перевірки розміру підприємства.
Подовження строків підготовки до реєстрації речовини та додаткові формальності, пов’язані із поданням заявки на підтвердження розміру підприємства, а також обов’язок самостійно поновити статус через 3 роки.
Якщо вам потрібна підтримка при реєстрації біоцидних продуктів або речовини відповідно до REACH, будь ласка, зв’яжіться з нами.
8 липня 2025 року Європейська Комісія опублікувала шостий Omnibus-пакет під назвою «Європейський план дій для хімічної промисловості». Пропозиція включає зміни до трьох регламентів:
Зміни до Регламенту CLP:
– цифровізація інформації через запровадження «цифрового контакту»
– спрощення маркування
– скасування мінімального розміру шрифту та форматування, збереження обов’язку оновлення «без невиправданої затримки», спрощення для малих упаковок
– реклама продукту повинна містити фразу: «Завжди читайте етикетку та інформацію про продукт перед використанням» замість повної CLP-інформації про ризики
– перехідний період для маркування небезпечних продуктів, виготовлених до набуття чинності нового акту, включаючи онлайн-опис
Зміни до Регламенту про косметичну продукцію:
– дозвіл використання CMR-речовин у косметичних засобах за наявності заявки на виняток за дотримання певних умов
Зміни до Регламенту про добрива:
– цифровізація через «цифровий контакт»
– цифрова декларація відповідності та посилання на неї на продукті для легкого доступу відповідно до Директиви (ЄС) 2019/1024
– зберігання всієї документації щодо відповідності в цифровому вигляді мовою, зрозумілою для контролюючих органів
Зміни щодо термінів CLP згідно з Регламентом (ЄС) 2024/2865:
– скасування статті 1 пунктів (14), (26), (27) і частин Додатку II з 1 липня 2026 року
– скасування статті 1 пункту (15c), Додатку II пунктів (2), (3) з 1 січня 2027 року
– додано третій перехідний період 1 січня 2028 року, перенесення обов’язків з вище згаданих пунктів
– додано період на розпродаж продукції зі «старою етикеткою»
Резюме нової пропозиції Регламенту про мийні засоби
У рамках роботи над оновленням Регламенту про мийні засоби був узгоджений компромісний текст. Основні нововведення включають:
– Документація продукту (Ingredient Data Sheet – IDS) і повідомлення до ECHA
– Елементи етикетки та дозування
– Маркування та позначення
– Цифровий паспорт продукту
– Біорозкладність поверхнево-активних речовин
– Вміст фосфору
– Продукти на основі мікроорганізмів
– Заборона тестування мийних засобів на тваринах
– Станції для дозаправки
– Запровадження ролі уповноваженого представника в ЄС
Узгоджений текст проходить формальну процедуру затвердження, тож можливі незначні зміни. Офіційна публікація запланована на кінець 2025 – початок 2026 року, а застосування нових правил – у середині 2029 року.
Форум контролю (Enforcement Forum) оприлюднив плани ЄС щодо контролю за хімікатами. У червні було погоджено, що інспекції в рамках проєкту REF-15 зосередяться на безпеці працівників.
Інспектори перевірятимуть:
– впровадження принципів безпечного використання, згідно з паспортом безпеки
– виконання відповідних заходів управління ризиками на робочому місці
– дотримання умов дозволу на використання речовин згідно REACH
– дотримання обмежень щодо речовин, застосування яких має особливі умови в рамках REACH
Також у 2026 році перевірятимуться умови дотримання Регламенту (ЄС) № 649/2012 про експорт/імпорт небезпечних хімікатів:
– Чи експортуються заборонені речовини з ЄС?
– Чи здійснено повідомлення про експорт відповідно до PIC?
– Чи погоджено експорт країнами, що не входять до ЄС?
20 червня Європейська Комісія ухвалила Делегований регламент (ЄС) 2025/1222 від 2 квітня 2025 року, що змінює CLP-регламент (ЄС) № 1272/2008 щодо гармонізованої класифікації й маркування певних речовин:
– 22 нові речовини з індексним номером (наприклад: α,α’-пропілендинітрилоді-o-крезол, озон, закис азоту, хромат барію, DBDCB, тетрагідрофурфурилметакрилат, триметилфосфат, фторетилен тощо)
– 10 існуючих записів замінено
Оновлений список кандидатів (SVHC) включає 250 речовин, які можуть бути небезпечними для здоров’я людини чи довкілля. Компанії повинні управляти ризиками та інформувати споживачів про безпечне використання цих речовин.
Європейська Комісія представила пропозиції змін до додатків до Регламенту (ЄС) № 1223/2009 про косметику в рамках програми Omnibus.
Перша пропозиція:
– Додаток II – заборона ще 15 інгредієнтів
– Додаток III – обмеження на використання срібла (CAS: 7440-22-4) і гексилсаліцилату (CAS: 6259-76-3)
– Додаток IV – додавання срібного порошку (CAS: 7440-22-4) як барвника (дозволено лише в губній помаді та тінях для повік, до 0,2%)
– Додаток V – оновлення списку дозволених консервантів
Друга пропозиція включає зміни щодо: Бензилсаліцилату, тріфенілфосфату, амонієвого срібла-цинк-алюмінієвого силікату, алюмінію, водорозчинних солей цинку, ацетильованої олії ветивера, цитралю, HC Blue No. 18, HC Red No. 18, HC Yellow No. 16, гідроксипропіл-п-фенілендіаміну та його дигідрохлоридної солі, DHHB.
У процесі (попередньої) реєстрації згідно REACH в Україні
Регламент REACH в Україні набув чинності у січні 2025 року. Суб’єкти господарювання, які працюють з українськими партнерами, повинні звернути увагу на терміни:
– Попередня реєстрація до 26 січня 2026 року
– До тієї ж дати – реєстрація речовин CMR (категорії 1A, 1B) ≥1 т/рік і небезпечних для довкілля (категорія 1) ≥100 т/рік
Подальші терміни залежать від кількості:
– До 1 жовтня 2026 – речовини ≥1 000 т/рік
– До 1 червня 2028 – речовини 100–1 000 т/рік
– До 1 березня 2030 – речовини 1–100 т/рік
“ЕКОТОКС ЦЕНТР УКРАЇНА”, EkotoxCenterUkraineLLC., УКРАЇНА надає професійну підтримку, зокрема виконує функції Уповноваженого представника. Звертайтеся на ekotox@ekotox.com.ua або за тел. +380667330343
«REACH-конференція 2025 – Управління хімічними речовинами»
Катовіце/Хожув, Польща, 22–23 вересня 2025 року
Ми раді повідомити, що цьогорічна конференція REACH відбудеться в Польщі. Теми зустрічі: – Інспекції хімічних продуктів – Новий регламент CLP та пакет спрощень – Новий регламент щодо мийних засобів – REACH 2.0 – REACH в Україні
Європейська Комісія запропонувала чергову поправку до Регламенту 1223/2009, яка передбачає обмеження на використання бензилсаліцилату, цитралю, а також заборону на використання трифенілфосфату. Наразі це лише пропозиція, однак вже зараз варто підготуватися до потенційних змін у складі косметичних продуктів.
Європейська Комісія оприлюднила нову пропозицію щодо внесення змін до Додатків II, III, V і VI до Регламенту (ЄС) № 1223/2009. Зміни включають:
Додаток II – заборона на використання інгредієнта трифенілфосфату
Додаток III – зміна обмежень щодо використання поширених інгредієнтів: солі цинку, цитраль, гераніаль, нераль, бензилсаліцилат, а також додавання кількох нових записів, у тому числі барвників
Додаток V – визначення максимальної кількості та умов використання срібло-цинкового цеоліту як консерванту
Додаток VI – зміна умов використання DHHB як УФ-фільтра
Терміни застосування:
З 1 січня 2027 року косметична продукція, яка містить речовини, зазначені у цій пропозиції регламенту, та не відповідає відповідним обмеженням або умовам використання, не може бути доступною на ринку ЄС.
З 1 липня 2028 року продукція, що не відповідає вимогам [трифенілфосфат, солі цинку, цитраль, гераніаль, бензилсаліцилат, інгредієнти на основі алюмінію, екстракт кореня Vetiveria Zizanioides; ефірна олія кореня Vetiveria Zizanioides, DHHB], більше не зможе бути доступною на ринку ЄС. До цієї дати її необхідно реалізувати.
З 1 серпня 2028 року продукція, що не відповідає вимогам [нераль], більше не зможе бути доступною на ринку ЄС. До цієї дати її необхідно реалізувати.
На даний момент це лише пропозиція, проте вже варто готуватися до її можливого впровадження як обов’язкового нормативного акта.