В останні роки ми спостерігаємо все більший прогрес і розвиток технологічних інновацій, для яких необхідно використовувати все більше хімічних елементів, зокрема металів. Крім того, екологічний перехід, відмова від використання викопного палива, трансформація енергетичних систем за допомогою плану REPowerEU, заборона на продаж двигунів внутрішнього згоряння або Європейський зелений курс – означають, що попит на недорогоцінні метали, компоненти акумуляторів та рідкоземельні метали зростає. З огляду на вищезазначене, Європейський Союз вирішив збільшити свої можливості щодо моніторингу та зменшення ризику збоїв у продажу критично важливої сировини.
ПЕРЕЛІК КРИТИЧНИХ СИРОВИННИХ МАТЕРІАЛІВ
Починаючи з 2011 року, Комісія аналізує окремі сировинні матеріали, що мають високу економічну важливість і високу вразливість до перебоїв у постачанні, і класифікує їх як критично важливі сировинні матеріали. Серед 34 перелічених критичних сировинних матеріалів 17 з них віднесені до стратегічних сировинних ресурсів. Цей список не є остаточним, оскільки регулярно переглядається та оновлюється, в середньому кожні 3 роки. Два метали цієї групи не класифікуються як критичні, а лише як стратегічні. Це: мідь і нікель. Їх світове виробництво настільки диверсифіковане, що не викликає великого ризику в поставках сировини, але їх використання має істотне значення.
Фото: Акт критичної сировини – Consilium
Наразі Європа сильно залежить від імпорту критично важливої сировини. Багато з них мають лише одне джерело сировини, що використовується в Європі. Величезна частина джерел сировини висококонцентрована і забезпечує 70-90% попиту, часто надходить з третьої країни. Це величезна проблема, над якою потрібно працювати.
ЗАКОН ПРО КРИТИЧНІ СИРОВИННІ МАТЕРІАЛИ
У відповідь на зростаючий попит і ризик доступності сировини у 2024 році Європейський Союз ухвалив Європейський закон про критичні сировинні матеріали, який має на меті:
- збільшити та диверсифікувати постачання критично важливої сировини в ЄС;
- посилити циркулярність і переробку критичної сировини,
- підтримка досліджень та інновацій у сфері замінників та економії критично важливих сировинних матеріалів.
Для цього були поставлені амбітні цілі і передбачалося, що до 2030 року:
- 10% видобутку критичної сировини має надходити з ЄС,
- 40% річного споживання має надходити від переробки,
- 25% має надходити від вторинної переробки,
- Надходження з однієї країни не повинні перевищувати 65% річного споживання речовини.
Ключові елементи, що випливають з Положення про CRM:
- Запровадження закупівель критично важливих сировинних матеріалів Співтовариством має на меті об’єднати зацікавлені сторони на єдиній платформі та здійснювати спільні закупівлі зацікавленими сторонами, що базуються в Європейському Союзі.
- Скорочення дозвільних процедур для стратегічних проєктів до: 27 місяців для видобутку корисних копалин та 15 місяців для переробки та переробки критичної сировини.
- Визначення фінансового забезпечення у вигляді кваліфікації стратегічних проектів для фондів ЄС.
- Моніторинг загроз у ланцюжку поставок критичної сировини та торговельних потоків між ЄС та третіми країнами.
- Ведення інвентаризації компаній і проектів, пов’язаних з критичною сировиною в тій чи іншій країні ЄС.
- Встановлення показників видобутку, переробки, переробки та диверсифікації шляхом реалізації національних планів циркулярної економіки.
- Оновлення переліку критичної та стратегічної сировини раз на 3 роки.
Опублікований нормативний акт є лише окресленням загальної концепції моніторингу критичної сировини. Більш детальні та цільові настанови будуть опубліковані у вигляді делегованих або імплементаційних актів, а також керівних принципів та посібників Європейської комісії.
Регламент – ЄС – 2024/1252 – EN – EUR-Lex
ВПЛИВ НА ХІМІЧНУ ПРОМИСЛОВІСТЬ
Підприємці хімічної промисловості та стратегічних секторів можуть мати додаткові зобов’язання, що випливають із впровадження Положення про CRM. До них належать, зокрема:
- Підготовка аналізу ризиків ланцюга поставок – з травня 2025 року, як мінімум кожні 3 роки, компанії повинні проводити аналіз ризиків ланцюга поставок та вразливості до загроз із доступністю використовуваної сировини. Оцінка включає: ідентифікацію CRM ділянок видобутку, переробки та утилізації; аналіз факторів, що порушують постачання сировини; оцінка вразливостей. Зобов’язання поширюється на великі компанії, в яких працює понад 500 співробітників, а доходи компанії перевищують 150 млн євро.
- Підвищення рівня переробки відходів – до травня 2025 року держави-члени повинні запровадити збір, сортування та обробку відходів. У підприємців буде 2 роки, щоб впровадити та забезпечити узгоджений рівень переробки в продукті.
- Маркування перманентних магнітів – кожна особа, яка розміщує на ринку продукцію, що містить постійні магніти, зобов’язана:
- Відповідне маркування продукції – з 2028 року
- та публікація інформації про вміст постійного магніту на сайті – з 2029 року
Крім того, перед розміщенням на ринку продукції, що містить постійні магніти, оператори повинні переконатися, що вони виконали процедуру оцінки відповідності, що була складена декларація про відповідність ЄС і що продукт має маркування CE.
- Розрахунок вуглецевого сліду сировини – підприємці зобов’язані розрахувати екологічний слід критичної сировини, що розміщується на ринку, який включає: інформацію про видобуток, переробку, переробку, переробку та клас екологічної ефективності.
Приклади стратегічних секторів, на які поширюються вимоги Регламенту про критичні сировинні матеріали:
виробництво акумуляторів, електромобільність, виробництво та використання водню, виробництво відновлюваної енергії, передача та зберігання даних, робототехніка, літаки, тягові двигуни, теплові насоси, мобільні електронні пристрої, дрони, ракетні установки, супутники, передові інтегральні схеми та інші.
Крім підприємців, до впровадження принципів CRM залучені представники всіх країн ЄС. Кожна держава-член повинна розробити національну програму для критично важливих сировинних матеріалів та збирати інформацію про: засоби отримання CRM та місця, де CRM знаходяться на її території. Крім того, країнам ЄС необхідно збирати дані про: CRM-проекти, ключові національні компанії, які використовують CRM, і цілі ланцюжки поставок. Національна діяльність також буде зосереджена на встановленні переліку об’єктів з переробки відходів гірничих підприємств та виданих дозволів, а також моніторингу вмісту, переробки та відновлення сировини з відходів.
Незважаючи на це, стратегічні технологічні компанії повинні координувати свої критично важливі запаси сировини та готуватися до ризиків, пов’язаних з обмеженими ресурсами.
Додаткова інформація:
Імплементація Закону ЄС про критичні сировинні матеріали